Szép és használhatatlan.
2010. július 19. írta: Bikfic75

Szép és használhatatlan.

Egy Adam Wandel nevű pofa állt elő egy design tervvel, amit máris sokan úgy emlegetnek, mint ami gyökeresen megváltoztatja a búvárkodásról és az ember víz alatti létezéséről alkotott elképzeléseinket. A futurisztikus "Immersed senses" névre keresztelt eszköz állítólag megváltoztatja azt a módot, ahogy ma a búvárok látnak, hallanak és lélegeznek a víz alatt, és lehetővé teszi, hogy a búvár a környezet részévé válljon, igazán otthon legyen benne. Elolvastam mindent, ami fellelhető az említett csodasisakról, és azt mondanám, várjunk még a szuperlatívuszokkal.

A sisak tetejébe épített LED lámpával például nem csak az a baj, hogy egyszerűen túl kicsi ahhoz, hogy bármit is rendesen megvilágítson a víz alatt, hanem az is, hogy a búvár a víz alatt a lámpáját nem csak arra használja, hogy megvilágítsa azt, amit éppen néz, hanem arra is, hogy éjszaka jelzéseket adjon vele. A jelzéseket pedig úgy adja, hogy mozgatja a lámpát, esetleg kapcsolgatja. A sisakba épített lámpával tehát szerencsétlen búvárunk csak úgy tud jelezni, ha a rángatja a fejét. Hm. Praktikus.

A másik marhaság, hogy a sisakban lévő OLED kijelző a beépített GPS segítségével teszi lehetővé, hogy a búvár mindig tudja merre jár a víz alatt, fölöslegessé téve így minden más eszközt, mely a navigálást segítené. Na ezzel csak az a baj, hogy tudtommal a GPS a kapcsolatot műholdakkal tartva képes a folyamatos helymeghatározásra, ez viszont a víz alól lehetetlen.

A legnagyobb probléma mégis a megálmodott légzési megoldással van. Pedig a víz alatt nem árt, ha a légzéssel minden rendben megy. A leírás szerint a sisak a tengervízből állítja elő az oxigént és a búvár azt légzi be, miután a sisakba épített cirkulációs rendszer az orra és a szája elé továbbította a gázt, majd a kilélegzett széndioxid a sisak tetején távozik. Ezzel az a gond, hogy a búvárok a víz alatt nem oxigént, hanem ugyanolyan normál levegőt lélegeznek be, mint a felszínen (vagy más gázkeverékeket, de semmi esetre sem tiszta oxigént). A levegő pedig csak 21% oxigént tartalmaz, de ezen kívül még 78% nitrogén és 1% egyéb gáz (pl argon) is van benne. A 100% oxigén nyomás alatt ráadásul még mérgező is, izomgörcsöket és halált okoz. De lépjünk is tovább. A búvárok ma nem normál nyomású levegető lélegeznek be, a légzőautómata két lépcsőben mindig az aktuális mélységben lévő nyomáshoz igazítják annak a  levegőnek a nyomását, amit belélegzünk. Ez azért van így, mert mert a tüdőnkre ható víznyomás miatt a normál nyomású levegőt nem lennénk képesek belélegezni (és persze semmilyen más normál nyomású gázt, így normál nyomású oxigént sem). A futuresisakban nincs olyan megoldás, ami a gáznyomást a környezeti nyomáshoz igazítaná. Azaz hiába venné körül a fejünket a 100% oxigén, nem tudnánk belélegezni. Asszem így meghalni kb annyira bosszantó lenne, mint szomjanhalni a tenger közepén.

És a gondok ezzel nem értek véget. A búvárok a lebegőképességet segítő jacketbe is a palackukból fújják a levegőt. Ha nincs palack, nincs miből a jacketbe fújni a levegőt. Hogyan szabályozza így a búvár a lebegőképeségét? Pedig erre szükség lenne pont a sisak miatt. Az ugyanis óriási buborékként működik a víz alatt, már a lemerüléshez is komoly súlyokat kellene magunkra aggatni, arról már nem is beszélve, hogy mivel a sisakban lévő gáz folyamatosan a felszínre szeretne törni (hiszen merev falú tartályként működve a benne lévő nyomás állandó marad), gyakorlatilag képtelenség lenne vízszintesen úszni. Valószínűleg rettentő kényelmetlen érzés lenne, hogy miközben a ránk akasztott súlyok lefelé húzzák a testünket, a fejünkön lévő buborék felfelé a fejünket.

Arról is érdemes ejteni egy pár szót, hogy a mai légzőautómatákat úgy alkotta meg 1943-ban Jacques-Yves Cousteau és Emile Gagnan, hogy azok technikailag a lehető legegyszerűbbek legyenek. Tartalmazzanak minél kevesebb alkatrészt, amik elromolhatnak, ráadásul ha bármi mégis elromlik bennük, akkor a legrosszabb ami történhet, hogy a levegő szabadon folyik a reduktorból. Ez a búvárkalap viszont ránézésre is összetett, bonyolult eszköznek tűnik, éppen olyan elektronikus eszköznek, mint egy turmixgép. Nem tudom, ki hogy van vele, de én nem bíznám az életem egy turmixgépre. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://dekompresszio.blog.hu/api/trackback/id/tr452160050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pipas 2010.07.19. 20:52:45

Nem beszélve arról, hogy ha elektromos árammal akarna valaki vizet bontani lélegzéshez, akkor saccper kábé 28 darab ifa aksit kellene magával cipelnie.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.07.19. 22:08:47

Tökéletesen összefoglaltad az összes dolgot, ami miatt baromság az egész, de hát gondolom ezért is csak egy marketinges agymenése az egész, aki múlt nyáron fél óra gyorstalpaló után merült egyet 10 méteren :D

Osztrigás Pici 2010.07.19. 22:09:44

@Pipas: Ezzel megoldódott a probléma, amit a sisak felhajtóereje okoz :D

bp123456 2010.07.19. 22:10:13

Meg is van akkor az akkukkal oldva az olomov kerdese :-)
komolytalan elkepzeles, annyi sebbol verzik az otlet, hogy az alapveto fizikai problemakat se gondoltak at, mintha egy vakondok akarna ujfajta szarnyakat kitalalni a madaraknak...

dinogep 2010.07.19. 22:25:18

nem állítom, hogy szerintem minden szempontból megállja a helyét az elképzelés (sőt), de kevesebb probléma van vele (ill. máshogy) mint amit a cikkben írsz. Az egyik dolog az oxigéntermelés: elvi akadálya nincs, hogy nyomás alá fejlesszünk oxigént, így a légzés egyik akadálya kilőve ("legfeljebb" az előző kommentelő által említett energiaigény tehet keresztbe, de tételezzük fel, hogy ezt majd a seggében hordott atomreaktorral megoldja). Szintén (ha már a jövőről beszélünk) nincs elvi akadálya, hogy egy szelektíven áteresztő membrán dobja ki a CO2 -t, akkor pedig lehet akár diluensgáz is a sisakban. A sisak felhajtóerejét pedig kitűnően lehetne gyári súlyozással előre kompenzálni, hiszen a térfogat állandó...

Pipas 2010.07.19. 23:01:13

@dinogep: Igen, így néz ki amikor egy formatervezőnek elszáll az agya és zt gondolja, hogy mérnök is egyben. Elvileg működhetne is, de hidd el, nem működik.

Olyan, mintha azt mondanád, hogy miért nem hajtjuk a kocsinkat ceruzaelemmel, mert mennyire atom jópofa dolog lenne, meg olcsó is. Vagy mondjuk miért nem vetítünk a szemüveg belső felületére képet, hiszen igaz, hogy nem látnánk élesen, de mégis milyen jó lenne, ha jó lenne.

Meg aztán jó lenne gigahertzes rádiót használni a víz alatt, mert persze nem működik, de ugye mégis. Az is klafa lenne, ha szorítókötést lehetne tenni a pali nyakára és mégsem halna bele, dehát nem így van. Belehal.

Bikfic75 2010.07.19. 23:01:47

@dinogep: a cikkben is azt írtam, - és ez alapján a véleményemet fenntartom - hogy a sisakban a jelenlegi tervek szerint nincs olyan megoldás, ami a gáznyomást a környezeti nyomáshoz igazítaná. Azaz a sisaknál jelen formájában fennáll az általam leírt probléma. Hozzáteszem, gáznyomást előállítani nem annyira egyszerű dolog, tehát még ha ki is találnák, hogy lehet azt megoldani, az egy újabb komoly energiaigényű, súlyos és méretes alkatrész lesz a sisakban (ma egy kisebb szekrény méretű kompresszorral állítják elő a sűrített levegőt és töltik a palackokba). Azt nem látom, hogy a diluensgáz, hogyan oldaná meg a problémát. Ezt kifejtenéd? A másik észrevételedre: amennyiben egy ilyen térfogatú gázbuborékot gyárilag szeretnének kisúlyozni, akkor pont visszajutnánk a könnyűbúvár felszerelés feltalálást megelőzően használt súlyos sisakhoz, amely a szárazföldön eszméletlenül nehéz, de a víz alatt is kényelmetlen, korlátozó, egyszerűen rossz viselet. Nem hiszem, hogy ez lenne a jövő.

dinogep 2010.07.20. 00:29:06

@Bikfic75:
"Hozzáteszem, gáznyomást előállítani nem annyira egyszerű dolog"

hidrogén tárolásának céljára létező, kipróbált technológia az, hogy nyomásálló palackokba közvetlenül fejleszik bele a hidrogént, nem pedig egy kompresszor közbeiktatásával töltik őket. Az elérhető nyomás lazán meghaladja azt, ami egy normál merüléshez kellhet. A probléma a fejlesztés sebességében ill. energiaigényében van, nem pedig a cipelendő kompresszorban. Lásd Budapest, meg a lószarszállítás logisztikai gondja.
A diluens pedig jöhetne akár egy kis palackból. Mintha egy újralégzőben az oxigéntartály szerepét egy vízbontó készülék, az adszorbensét pedig a sisak membránja venné át.

Kuruttya 2010.07.20. 07:47:44

Nem kell az ilyen "újra feltaláljuk azt ami működik és kurva dizájnos lesz" dolgokat komolyan venni. A tervező is tisztában van vele, hogy ez soha nem működhetne, ez inkább csak reklám neki. Élelmes dizájnerek rendszeresen újra feltalálják pl. a biciklit is, küllő nélkül, mert az úgy milyen jól néz ki, meg hurkapálcikából, összehajthatóan, meg mittudomén:
www.simonwhatley.co.uk/blog/wp-content/uploads/2008/09/bradford-waugh-bike.jpg
www.besportier.com/archives/concept-bicycles-versabikes-nathan-durflinger-design.jpg

De újrafeltalálták már a használhatatlan kenyérpirítót is: designpumpa.blog.hu/2010/02/06/az_ujra_feltatlalt_kenyerpirito

Elkeveredett 2010.07.20. 07:48:14

Biztos, hogy minden tudás birtokában vagy? Úgy értem, persze, nyilván olvastál anyagot a sisakról, de abban vajon minden benne van, ami egy szakembert érdekelhet, vagy pedig egy reklámanyag csupán, ahol a technikai részleteket el szokták hanyagolni?
Csak azért kérdezem, mert nehezen tudom elképzelni, hogy valaki előállhasson egy ilyen életbevágóan fontos darab fejlesztésével úgy, hogy nem konzultált szakemberekkel, és nem kapott tőlük zöld utat.

Érdek Lődő 2010.07.20. 07:48:38

@Pipas jól fogalmazott.

Lelkes és fantáziadús CG-bajnok fiatalok alap fizikai ismeretek, sőt leggyakrabban csak egyszerű paraszti ész hiányában rendre előállnak valami tetszetős jópofasággal, ami tulajdonképpen nem is baj, csak tudni kell a helyén kezelni.
Ami szomorú, hogy a designt felsőfokon tanulók, nem is oly ritkán botrányos munkákat tesznek le.
Számomra ilyen például az a rendre feltalált kerekesszék-koncepció, amelynek hátul(!) van a támasztékul szolgáló kereke. A felhasználó nem is tudná az eszközt még megbillenteni sem, nemhogy egy kisebb akadályon átjuttatni.

Ez a sisak is hasonló ügy.
De legalább gondolatébresztő volt és született belőle egy elég jó post! :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.20. 07:48:59

@dinogep: Segítenél nekünk azzal, hogy adsz egy szakszerű becslést a folyamatos légzéshez szükséges mennyiségű oxigén termeléséhez szükséges energiaigényről? A diluensgáz-megoldást elfogadom, mert van már olyan, csak az a probléma, hogy a búvár lélegezni szeretne. Maradi szokás, mit tagadjuk, de általános. Beszív, kifúj, be, ki stb. Akkor pedig a kifújt higítógáznak el kell férnie valahol, amíg ismét belélegzi a méregtelenített, oxigénnal dúsított keveréket. Kompresszorral össze lehetne nyomni a gázt, majd villámsebesen visszaengedni, ami ha másra nem is lenne jó, legalább a búvárt hibernálná egy idő után. A gáznyomást is szabályozni kell, elektromos kompresszorral, ha már ez a vízbontásos ötlet az egész marhaság alapköve, vagyis mindent egybevéve jó kis aksik kellenek majd a fickó sisakjába. Az a sisak kezd már akkorára nőni, mint egy fürdőkád. Nem látszik teljesíteni azt az ábrándot, hogy "lehetővé teszi, hogy a búvár a környezet részévé válljon". Arról már nem is beszélve, hogy a természettel eggyé olvasó búvár fejét ellensúllyal nyomnánk a víz alá, ami miatt ha meg akarna fordulni, akkor a gyakorlatban körbeúszná a saját fejét.

Bikfic75-nek teljesen igaza van az egész poszttal. A könnyűbúvár-felszerelés segítségével már hatvan éve tényleg úgy úszhatnak a búvárok, mint a hal. És amíg a palack nem üres, addig nincs baj. Engem idegesítene, hogy mikor jelenik meg a baromi fontos, és persze újabb áramot zabáló OLED kijelzőn a nagy MALFUNCTION felirat, vagy az áthúzott ceruzaelem ismert szimbóluma.

De elismerem, legfeljebb húsz méterig, mondjuk, el lehet esetleg szórakozni egy ilyen dizájnos szarral. Onnan egy levegővel fel lehet jönni, ha nagyon kell, és még a keszonbetegség sem lehet túl súlyos. Bár akik ilyen sisakkal akarnak flancolni, azok egy méter mély vízbe is képesek belefulladni, ha rájuk ijeszt a technika.

Bikfic75, a cím pontos volt. Én is voltam gyerek, én is ötöltem ki hasonló hülyeségeket, csak aztán felnőttem. Ha megnézünk 100-120 éves begyegyzett! szabadalmi leírásokat, azok között is hemzsegnek a hétmérföldes, életveszélyes baromságok. Ez is közéjük fér. Régi tanulság: sose higgy el olyan mérnöki újdonságot, amelyet rögtön látványos, futurisztikus és plasztikus grafikán tálalnak. Azt mérnök akkor nem is látta, csak valami álmodozó agymenése lehet. Hogy miért? Mert az is régi igazság, hogy elsőre soha semmi nem megy olyan egyszerűen, ahogy azt elképzelik. Egy tervezőmérnök lerajzolná, hogy mi kell valójában az új szerkentyűhöz, a dizájner halálra sápad, aztán évek alatt TALÁN eljut odáig a világ, hogy majdnem olyan kicsiben meg tudják csinálni. Ennek ez a rendje.

dinogep 2010.07.20. 11:00:12

@Androsz: "Segítenél nekünk azzal, hogy adsz egy szakszerű becslést a folyamatos légzéshez szükséges mennyiségű oxigén termeléséhez szükséges energiaigényről?"

miért is lenne erre szükséged? Szívesen kiszámolom, nem is kerülne túl sok időbe, de mindkét kommentemben jeleztem, hogy a szükséges energiamennyiség szerintem is problematikus. Vagy az "atomreaktor a seggébe" kitétel nem volt elég ironikus a részemről?
Nem azzal vitatkoztam, hogy a cucc megvalósíthatatlan, hanem azzal, hogy az eredeti poszt nem csak azért fikázza amiért kellene.

"Beszív, kifúj, be, ki stb. Akkor pedig a kifújt higítógáznak el kell férnie valahol, amíg ismét belélegzi a méregtelenített, oxigénnal dúsított keveréket. Kompresszorral össze lehetne nyomni a gázt, majd villámsebesen visszaengedni, ami ha másra nem is lenne jó, legalább a búvárt hibernálná egy idő után. A gáznyomást is szabályozni kell, elektromos kompresszorral"

nem értem, mi ez a kompresszormánia felétek. Ha már egyszer megvan a tüdődben a környezeti nyomás, oda fújod ki a levegőt ahova akarod (légzőzsák, ellentüdő). Nem kell mindent a sisakban elhelyezni...

ismétlem: szerintem is elég fura elképzelés, hogy egy leginkább atomtengeralattjárókon alkalmazott módszerrel akarja friss oxigénhez juttatni a dolgozót egy sisakméretű kütyüben. De akkor szidjuk a dolog energiaigényét, messze jobb célpont...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.21. 07:21:46

@dinogep: Nem mondhatnám, hogy feltűnővé tetted a hozzászólásaiddal, hogy a szerkezetet ostobaságnak tartod. Mintha mindig védeni próbáltad volna. Lehet, hogy félreértettelek.

A higítógáz-kompresszort csak azért említettem, mert az az eredeti cél, ugye, hogy a delikvensen ne lógjon mindenféle kiegészítő, hanem csak a sisak pucérságában lubickolhasson. Egy légzőzsák, kb. három liter térfogatú, mert kezdetben kell ennyi, a fickóra szerelve, az újabb harminc newtonnyi kiegyensúlyozandó felhajtóerő, ráadásul valahová tenni is kell. Az viszont igaz, hogy a hányózsákban legalább szintnyomású lenne a gáz, nem kell sűríteni.

A gáznyomás problémája viszont az oxigénre tovább is érvényes. Már egy méter mélyen is érezhető a szabadlevegős légzéskor az az egytized atmoszférányi különbség, húsz méteren pedig már izgalmas lenne a játék. A termelt gázt sűríteni kell valahogy, ezt nem lehet megkerülni.

De van még egy új problémám a találmánnyal. A kép szerint a tarkó alatti részen áramlana be a víz, és vélhetőleg a felhajtóerő segítségével jut a fejlesztett gáz a sisak felső részébe. Ne vacakoljunk most azzal, hogy hogyan lehet majd a be és kilégzett gázt kettéválasztani a sisak elején, vagy hogy ugye megvan már a módszer arra, hogy a fejlesztett hidrogént eltávolítsuk a sisaktól, mielőtt a páciens feje belerobban a pompás szerkezetbe. Nekem az ütött szöget a fejembe, hogy ha a páciens fejjel lefelé fordul, ami búvároknál nem ritkaság, akkor vajon hová fog menni az elektródákról az oxigén. Hiszen a tarkórésznek könnyen átjárhatónak kell lennie a víz számára, hogy a másodpercenként termelendő minimum 2 deciliter oxigén akadálytalanul létrejöhessen. Olyan szelepet pedig elég nehéz lesz összeütni, amelyen a víz bemegy, a gáz pedig nem megy ki, sőt, a megfordult helyzetben a víz alá akar hatolni.

Szóval nem tagadom, a találmány működőképesnek látszik, kivéve vagy hat alapvető problémát, amit itt hirtelenjében összekanalaztunk. Én az ilyen terveket a magam bárdolatlan módján eszméletlen baromságnak hívom.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.21. 07:22:22

Igen, van még egy apróság. Ezt írtad: "A diluens pedig jöhetne akár egy kis palackból." Hát, palackból akár már a légkeverék is jöhetne, és akkor nem kell hozzá egy szupersisak, egy luxusautó árában.
süti beállítások módosítása